Kierownik administracyjny to wymagający zawód. Nie tylko specjalistycznej wiedzy, popartej doświadczeniem, ale również rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Znajomość sektora, jakim jest administracja samorządowa i dziedzin pokrewnych, jak aspekty prawne czy księgowe – to cechy niepodlegające dyskusji. Kierownik musi być przede wszystkim autorytetem w kwestiach merytorycznych. Nie zapominajmy jednak, że stanowisko kierownicze rządzi się swoimi prawami i wymaga od piastujących go osób szczególnych kompetencji.
Można wyróżnić trzy najważniejsze umiejętności kierownicze, niezbędne w każdej branży, zwłaszcza w administracji.
Zaliczymy do nich umiejętność komunikowania się, zdolności decyzyjne oraz biegłość gospodarowania czasem.
Twórca tego zestawienia nie hierarchizuje ich, można zatem przyjąć, że wszystkie są równie istotne i komplementarne względem siebie. Zdolność komunikowania pozwala nie tylko na przekazywanie przez kierownika własnych koncepcji, ale także na przyjmowanie pomysłów współpracowników. Wymiana informacji, oparta na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, to fundament każdego stanowiska kierowniczego. Zdolności decyzyjne umożliwiają odpowiednie rozwiązywanie problemów oraz wykorzystanie dostępnych możliwości, poprzedzone ich prawidłowym rozpoznaniem. Z kolei gospodarowanie czasem jest niezbędne dla procesu delegowania obowiązków. Kierownik administracyjny powinien pracować nad rozwojem każdej z tych trzech umiejętności.